Zadania i kompetencje wydziału
Do zadań Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych należy:
1) w zakresie rejestracji pojazdów:
a) rejestracja i wyrejestrowywanie pojazdów;
b) profesjonalna rejestracja pojazdów;
c) nadawanie pojazdom cech identyfikacyjnych i kierowanie na wykonanie tabliczki znamionowej;
d) czasowe wycofanie pojazdu z ruchu;
e) przyjmowanie zawiadomień o zbyciu pojazdu oraz prowadzenie postępowań w zakresie nakładania kar pieniężnych za niedokonanie rejestracji pojazdu w ustawowym terminie o których mowa w art. 73aa ustawy prawo o ruchu drogowym;
f) przyjmowanie zawiadomień o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym;
g) dokonywanie udokumentowanych zastrzeżeń, zastawów rejestrowych na pojazdach i ich wykreślanie;
h) kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne;
i) przekazywanie danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców;
2) w zakresie wydawania praw jazdy:
a) wydawanie, zatrzymania, wymiany, cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania pojazdami;
b) wydawanie międzynarodowych praw jazdy;
c) wydawanie profili kandydata na kierowcę oraz profili kierowcy zawodowego;
d) kierowanie osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdem na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji oraz badania lekarskie;
e) wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi i pojazdami przewożącymi wartości pieniężne;
f) wydawanie karty kwalifikacji kierowcy;
g) informowanie kierowców o obowiązku poddania się badaniom lekarskim, badaniom psychologicznym w zakresie psychologii transportu oraz kursowi reedukacyjnemu w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii;
3) w zakresie transportu drogowego, stacji kontroli pojazdów i ośrodków szkolenia kierowców:
a) udzielania, odmowy udzielenia, zmiany oraz zawieszenia lub cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
b) udzielania, odmowy udzielenia, zmiany lub cofnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 osób i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą lub licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;
c) wydawanie i cofanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych osób i przewozów regularnych specjalnych w krajowym transporcie drogowym na liniach komunikacyjnych na obszarze Powiatu i dokonywanie uzgodnień w tym zakresie z innymi organami uprawnionymi do wydawania takich zezwoleń;
d) wydawanie zaświadczeń oraz wypisów z zaświadczeń potwierdzających zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej, a także stwierdzenia nieważności zaświadczeń;
e) prowadzenie kontroli przedsiębiorców, którym wydano zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji, zezwoleń i zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne;
f) wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych;
g) wydawanie zgody na przejazd pojazdów po drogach z ograniczeniem tonażowym;
h) prowadzenie rejestrów działalności regulowanej w zakresie: przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców, przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
i) wydawanie i cofanie uprawnień do wykonywania badań technicznych;
j) wydawanie zakazu wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia:
- ośrodka szkolenia kierowców;
- stacji kontroli pojazdów;
k) nadzorowanie przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie stacji kontroli pojazdów i ośrodków szkolenia kierowców;
l) prowadzenie ewidencji instruktorów i wykładowców;
m) prowadzenie ewidencji diagnostów;
n) wydawanie i cofanie poświadczenia potwierdzającego spełnienie dodatkowych wymagań przez przedsiębiorcę prowadzącego ośrodek szkolenia kierowców;
4) wydawanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny;
5) usuwanie pojazdów z drogi w trybie art. 130a ustawy prawo o ruchu drogowym;
6) w zakresie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
a) planowanie i organizowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej;
b) opracowywanie, uchwalanie i aktualizacja projektu planu transportowego;
c) zawieranie umów z operatorem o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
d) wydawanie zaświadczeń na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego;
7) w zakresie inżynierii ruchu drogowego:
a) prowadzenie spraw związanych z organizacją ruchu na drogach powiatowych i gminnych na obszarze powiatu, w tym w szczególności:
- zatwierdzanie stałej i czasowej organizacji ruchu;
- opiniowanie stałej i czasowej organizacji ruchu;
- prowadzenie kontroli, w przypadku wprowadzenia stałej organizacji ruchu, wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu - w terminie 14 dni od dnia wprowadzenia organizacji ruchu;
- rozpatrywanie wniosków dotyczących zmian organizacji ruchu;
- przekazywanie wnioskodawcy zatwierdzonych organizacji ruchu do realizacji;
- prowadzenie ewidencji projektów zatwierdzonych organizacji ruchu;
- opiniowanie w koncepcjach i projektach budowlanych geometrii dróg powiatowych i gminnych;
- współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policji oraz innymi jednostkami;
b) prowadzenie co najmniej raz na 6 miesięcy kontroli prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach powiatowych i gminnych;
8) inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.
Podmiot udostępniający: | Starostwo Powiatowe w Żyrardowie |
---|---|
Odpowiedzialny za treść: | Maciej Ragan |
Wytworzył: | Aleksandra Siwirska |
Data wytworzenia: | 05.11.2024 |
Opublikował w BIP: | Aleksandra Siwirska |
Data opublikowania: | 25.11.2024 12:41 |
Liczba wyświetleń: | 3 |