W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Zadania i kompetencje biura

  1. W zakresie Dekretu z 1946 r. o wpisywaniu w księgach hipotecznych (gruntowych) prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej:
    1. wydawanie zaświadczeń stwierdzających, że nieruchomość ziemska jest przeznaczona na cele reformy rolnej jako tytuł do wpisania na rzecz Skarbu Państwa w księdze hipotecznej prawa własności nieruchomości ziemskiej;
    2. orzekanie o niezbędności utrzymania w mocy służebności gruntowych obciążających nieruchomości ziemskie Skarbu Państwa;
    3. zmiana treści utrzymanych w mocy służebności gruntowych stosownie do potrzeb nowoutworzonych gospodarstw;
    4. występowanie z wnioskiem o dokonanie odpowiednich wpisów w księgach wieczystych;
  2. W zakresie Dekretu z 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym:
    1. stwierdzanie czy nieruchomość podlega pod działanie dekretu;
    2. orzekanie o nadaniu własności nieruchomości dzierżawcom i ustalanie ceny nabycia,
    3. orzekanie o nabyciu własności nieruchomości oraz o ustalaniu ceny nabycia na rzecz posiadaczy z innych tytułów niż dzierżawa;
    4. zwalnianie od obowiązku uiszczenia ceny nabycia;
    5. składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej;
  3. W zakresie ustawy z dnia 17 lutego 1960 r. o utracie mocy prawnej niektórych ksiąg wieczystych:
    1. wydawanie decyzji o nadaniu nieruchomości przez państwo będące podstawą wpisu prawa własności dotyczącego oraz wpisu dotyczącego oznaczenia nieruchomości; w zakładanych księgach wieczystych i ciążących na nieruchomości obciążeń;
    2. wydawanie dodatkowych orzeczeń ustalających obciążenia, jeżeli prawomocne orzeczenie o zatwierdzeniu projektu scalenia lub o wymianie gruntów nie odpowiada warunkom określonym w art. 4 ust. 3 wymienionej ustawy;
  4. W zakresie ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców:
    1. żądanie unieważnienia czynności prawnej nabytej niezgodnie z ustawą nieruchomości położonej w granicach Powiatu;
  5. W zakresie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym:
    1. potwierdzenie nabycia przez Skarb Państwa własności nieruchomości albo użytkowania wieczystego w drodze decyzji;
  6. W zakresie ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych:
    1. starosta w drodze zarządzenia na wniosek stowarzyszenia ogrodowego może utworzyć ROD, po uzyskaniu zgody wojewody w odniesieniu do gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa, z wyłączeniem nieruchomości, którymi na mocy przepisów odrębnych gospodaruje inny organ,
  7. W zakresie ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej:
    1. przekazywanie na wniosek organu wojskowego w zarząd gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa bez pierwszej opłaty rocznej;
    2. przejmowanie nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych, uznanej przez te organy za zbędną na cele obronności i bezpieczeństwa Państwa;
    3. wydawanie decyzji o zajęciu nieruchomości na zakwaterowania przejściowe;
    4. zapewnienie pomieszczeń zastępczych dla mieszkańców czasowo ewakuowanych ze strefy niebezpieczeństwa i organizowanie ich przeniesienia do tych pomieszczeń;
  8. W zakresie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami:
    1. dokonywanie darowizn nieruchomości na cele publiczne;
    2. przygotowanie dokumentacji prawnej dla nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży, zamiany, darowizny lub oddania w wieczyste użytkowanie nieruchomości stanowiących własność Powiatu i Skarbu Państwa;
    3. przygotowanie dokumentacji prawnej dla nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub Powiatu jednostkom samorządu terytorialnego będących przedmiotem sprzedaży za cenę obniżoną lub oddawanie w użytkowanie wieczyste;
    4. nabywanie przez Skarb Państwa lub Powiat nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego lub przejmowanie w nieodpłatne użytkowanie wieczyste;
    5. dokonywanie zamiany nieruchomości między Skarbem Państwa lub Powiatem a jednostkami samorządu terytorialnego, bez konieczności dokonywania dopłat;
    6. przekazywanie gminom w drodze darowizny nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub Powiatu, przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe;
    7. występowanie z wnioskiem o przejęcie na własność Państwa zabytku nieruchomego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami;
    8. tymczasowe zajęcie polegające na przyjęciu w zarząd zabytku nieruchomego;
    9. gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu w zakresie stanu prawnego nieruchomości;
    10. orzekanie o wywłaszczeniu nieruchomości na cele publiczne;
    11. składanie w sądzie wniosku o dokonanie w księdze wieczystej wpisu o wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego lub jeżeli nieruchomość nie ma urządzonej księgi wieczystej, o złożenie do istniejącego zbioru dokumentów zawiadomienia o wszczęciu tego postępowania;
    12. przeprowadzanie rozprawy administracyjnej po wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego;
    13. udzielanie zezwoleń osobie realizującej cel publiczny, na niezwłoczne zajęcie nieruchomości po wydaniu decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości, jeżeli zwłoka w jej zajęciu uniemożliwiłaby realizację celu publicznego;
    14. ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości i wnioskowanie o dokonanie stosownego wpisu do księgi wieczystej;
    15. udzielanie zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody;
    16. orzekanie o odszkodowaniu za wywłaszczone nieruchomości oraz przeszłe z mocy prawa na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i Skarbu Państwa w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz innych ustaw;
    17. dokonywanie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości;
    18. wnioskowanie o dokonanie wpisu w księdze wieczystej o wywłaszczeniu nieruchomości;
    19. orzekanie o przyznaniu nieruchomości zamiennej;
    20. ustalenie i wygaśnięcie w drodze decyzji trwałego zarządu na rzecz jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej gruntów Skarbu Państwa;
    21. wskazanie nieruchomości, które mogą być przeznaczone na wyposażenie państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej;
    22. naliczanie opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych i trwałego zarządu oraz ich aktualizacja;
    23. prowadzenie spraw związanych ze zwrotem jednostce organizacyjnej w razie wygaśnięcia trwałego zarządu nakładów poniesionych na budowę, odbudowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub modernizację budynków i innych urządzeń trwale związanych z gruntem;
    24. opiniowanie podziałów nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa dokonywanych z urzędu;
    25. orzekanie o ustaleniu wartości katastralnej nieruchomości i jej wpisie w katastrze nieruchomości;
    26. ewidencjonowanie nieruchomości Skarbu Państwa oraz sporządzanie planów realizacji polityki gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa;
  9. W zakresie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności:
    1. przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
    2. określanie wysokości raty rocznej;
    3. stwierdzanie uprawnienia do nieodpłatnego przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w drodze decyzji;
  10. W zakresie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów:
    1. wydawanie z urzędu zaświadczeń potwierdzających przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego na cele mieszkaniowe w prawo własności tego gruntu;
    2. wydawanie informacji o opłacie przekształceniowej i ustalanie bonifikat;
    3. ustalenie wysokości oraz okresu wnoszenia opłaty z tytułu przekształcenia;
    4. przyjmowanie wniosków od właściciela nieruchomości o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia opłaty z tytułu przekształcenia;
    5. wydawanie zaświadczeń potwierdzających wniesienie jednorazowej opłaty przekształceniowej;
  11. W zakresie ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:
    1. ustalenie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie;
    2. ustalenie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykaz obszarów gospodarstw rolnych przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie;
    3. zatwierdzenie statutu i zmian w statucie spółki do spraw zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład wspólnoty;
  12. W zakresie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników:
    1. wydawanie zaświadczeń potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 28 ust. 4 ustawy,
    2. wydawanie decyzji w sprawach zwrotu działek pozostawionych do dożywotniego użytkowania oraz gruntów pod budynkiem przejętych za emeryturę;
  13. W zakresie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa:
    1. przekazywanie Lasom Państwowym na wniosek Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa gruntów wchodzących w skład Zasobu w celu zalesienia;
    2. starosta w drodze decyzji stwierdza wygaśnięcie dotychczasowych decyzji oraz przekazywanie mienia do Zasobu odnośnie nieruchomości rolnych Skarbu Państwa znajdujących się w użytkowaniu spółdzielni, osób fizycznych, a także innych niepaństwowych jednostek organizacyjnych;
  14. W zakresie ustawy z dnia 28 września1991 r. o lasach:
    1. przekazywanie Lasom Państwowym gruntów leśnych i przeznaczonych pod zalesienie;
  15. W zakresie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym:
    1. przekazywanie informacji dotyczących mienia podmiotów, które stało się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa;
  16. W zakresie ustawy z dnia 28 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości:
    1. tworzy, aktualizuje i przekazuje do KZN wykaz nieruchomości Skarbu Państwa którymi gospodaruje starosta;
    2. przekazuje nieruchomości na wniosek do Zasobu nieruchomości KZN;
  17. W zakresie ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów:
    1. przeprowadzanie scalenia gruntów na koszt Skarbu Państwa lub odmowa jego przeprowadzenia w formie decyzji;
    2. przeprowadzenie wymiany gruntów na koszt Skarbu Państwa lub odmowa jego przeprowadzenia w formie decyzji;
  18. Inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związane z zadaniami Biura.
Odpowiedzialny za treść: Maciej Ragan
Wytworzył: Michał Wojciul
Data wytworzenia: 05.12.2023
Opublikował w BIP: Michał Wojciul
Data opublikowania: 05.12.2023 14:45
Liczba wyświetleń: 17
Drukuj Zapisz do PDF

Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.