W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Zadania i kompetencje

Do zakresu zadań Stanowiska ds. Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Spraw Obronnych należą sprawy dotyczące zarządzania kryzysowego – ochrony przed skutkami nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska, obrony cywilnej i obronności, a także zagadnienia dotyczące współdziałania Starostwa ze służbami, inspekcjami i strażami. Do zadań tych należy w szczególności:

1)     udział w organizacji i pracach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego;

2)     współdziałanie z gminnymi zespołami reagowania oraz z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz jednostkami wchodzącymi w skład krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego w zakresie:

a)     prowadzenia analiz i opracowywania prognoz dotyczących pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;

b)     koordynacji działań ratowniczych oraz organizacji systemu łączności i alarmowania;

3)     realizacja zadań w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym:

a)     opracowywanie i aktualizacja planów i opracowań w zakresie obrony cywilnej;

b)     koordynacja działań w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie powiatu;

4)     realizacja zadań w zakresie spraw obronnych, w tym:

a)     opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do akceptacji oraz aktualizacja planu operacyjnego funkcjonowania powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;

b)     realizacja zadań w zakresie organizacji i przeprowadzenia kwalifikacji dla celów wojskowych;

c)     opracowywanie i aktualizacja planu akcji kurierskiej oraz organizacja treningów i szkoleń w tym zakresie;

d)     opracowywanie rocznego planu pozamilitarnych przygotowań obronnych;

e)     opracowywanie, uzgadnianie, przedkładanie do akceptacji i  aktualizacja innych planów obronnych;

f)      opracowanie i uaktualnianie planów przygotowań służby zdrowia w powiecie na potrzeby obronne;

g)     realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania Starosty zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;

h)     udział w opracowaniu projektu regulaminu organizacyjnego Starostwa powiatowego na czas wojny oraz projektu zarządzenia Starosty wprowadzającego ww. regulamin w życie;

i)       opracowywanie i bieżące uaktualnianie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej;

j)       opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji Stałego Dyżuru;

k)     realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań realizowanych przez Starostę;

l)       prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny;

m)   planowanie i prowadzenie kontroli z zakresu realizacji zadań obronnych;

5)     przygotowanie projektów opinii, stanowisk i innych opracowań związanych z funkcjonowaniem powiatowych służb, inspekcji i straży, w tym między innymi:

a)     koordynacja wspólnych działań oraz przygotowania przez te jednostki informacji, sprawozdań i analiz dla potrzeb organów Powiatu;

b)     opracowywanie projektów i propozycji w zakresie zadań – kompetencji Starosty związanych z powoływaniem i odwoływaniem kierowników służb, inspekcji i straży.

6)     organizacyjne zabezpieczenie – obsługa Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku;

7)     w realizacji zadań własnych ścisła współpraca z Pełnomocnikiem ds. Ochrony Informacji Niejawnych.

Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Żyrardowie
Odpowiedzialny za treść: Maciej Ragan
Wytworzył: Aleksandra Siwirska
Data wytworzenia: 05.11.2024
Opublikował w BIP: Aleksandra Siwirska
Data opublikowania: 25.11.2024 14:22
Liczba wyświetleń: 3
Drukuj Zapisz do PDF