W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Zadania i kompetencje wydziału

1. Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa zapewnia obsługę w realizacji zadań w dziedzinie ochrony środowiska, ochrony przyrody, rolnictwa, leśnictwa i rybactwa wynikających w szczególności z ustaw: prawo ochrony środowiska, prawo geologiczne i górnicze, o odpadach, o ochronie przyrody, o ochronie gruntów rolnych i leśnych, o rybactwie śródlądowym, prawo wodne, kodeks postępowania administracyjnego.

2. Do podstawowych zadań Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy w szczególności:

1)     wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z nieruchomości będących własnością gminy (za wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu);

2)     wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska;

3)     wydawanie kart wędkarskich;

4)     wydawanie kart łowiectwa podwodnego;

5)     wydawanie kart dla rybackiej straży społecznej;

6)     rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o dł. do 24m (Reja24);

7)     prowadzenie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych;

8)     ustanawianie strefy ochronnej ujęć wody obejmującej wyłącznie teren ochrony bezpośredniej;

9)     nadzór nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa;

10)  wydawanie świadectw potwierdzających legalność pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa;

11)  wydawanie zaświadczeń stwierdzających czy działka objęta uproszczonym planem urządzania lasu lub decyzji, o których mowa w ustawie o lasach;

12)  prowadzenie spraw związanych z przeznaczeniem gruntów rolnych do zalesienia;

13)  prowadzenie spraw związanych z wyłączaniem gruntów rolnych i leśnych z produkcji;

14)  prowadzenie spraw związanych z zamianą gruntu leśnego na rolny;

15)  uzgadnianie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy;

16)  przygotowywanie i wydawanie zezwoleń na wytwarzanie odpadów;

17)  przygotowanie i wydawanie zezwoleń na zbieranie odpadów;

18)  przygotowanie i wydawanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów;

19)  prowadzenie postępowania w sprawie opiniowania i uzgadniania przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko;

20)  zobowiązywanie podmiotów prowadzących instalacje do sporządzania przeglądu ekologicznego;

21)  przygotowywanie projektu powiatowego programu ochrony środowiska i nadzór nad jego realizacją;

22)  udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie oraz prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach;

23)  prowadzenie rejestru zwierząt należących do gatunków podlegających ograniczeniom na podstawie prawa Unii Europejskiej oraz umów międzynarodowych;

24)  wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu;

25)  wydawanie zezwoleń podmiotom podejmującym realizację instalacji, które będą wytwarzały pola elektromagnetyczne;

26)  przyjmowanie zgłoszeń o instalacjach, z których emisja nie wymaga pozwolenia;

27)  inne sprawy wynikające z obowiązujących przepisów prawa merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału.

3. W strukturze organizacyjnej Wydziału funkcjonuje stanowisko Geologa Powiatowego. Do zadań Geologa Powiatowego należy w szczególności:

1)     prowadzenie spraw związanych z wydawaniem koncesji na poszukiwanie, rozpoznanie i wydobywanie kopalin;

2)     sprawowanie nadzoru i kontroli w zakresie wykonywania przez przedsiębiorców uprawnień z tytułu koncesji;

3)     nadzór nad projektowaniem i wykonywaniem prac geologicznych i hydrogeologicznych – przygotowanie decyzji zatwierdzających projekty robót geologicznych, hydrogeologicznych i geologiczno-inżynierskich, których wykonywanie nie wymaga uzyskania koncesji;

4)     przygotowanie decyzji stwierdzających wygaśnięcie koncesji oraz decyzji o cofnięciu koncesji;

5)     prowadzenie spraw związanych z rekultywacją obszarów i terenów po zakończonej eksploatacji złóż kruszywa naturalnego;

6)     uzgadnianie projektów zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy w zakresie ochrony złóż kopalin.

Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Żyrardowie
Odpowiedzialny za treść: Maciej Ragan
Wytworzył: Aleksandra Siwirska
Data wytworzenia: 05.11.2024
Opublikował w BIP: Aleksandra Siwirska
Data opublikowania: 25.11.2024 13:50
Liczba wyświetleń: 8
Drukuj Zapisz do PDF